اعلام سال ۲۰۰۸ ‪ بنام رصد خانه مراغه از سوی سازمان یونسکو

رئیس مرکز پژوهشی اختر فیزیک مراغه، از نامگذاری سال ۲۰۰۸با عنوان سال رصد خانه مراغه از سوی سازمان یونسکو خبر داد.

 

دکتر علی عجبشیری‌زاده، در گفت‌وگو با ایرنا، قدمت رصد خانه مراغه را هشتصد سال اعلام کرد و گفت: با اختصاص اعتبارهای لازم، بخش‌های تاریخی و همجوار این رصدخانه احیا می‌شود.

 

وی بابیان این که اقدامات اولیه برای احیای محوطه تاریخی رصدخانه انجام شده، اضافه کرد: هم اکنون نقشه بازسازی محوطه رصدخانه تهیه شده که در صورت اجرای این طرح از حمایت‌های بین‌المللی نیز برای احیای این رصدخانه می‌توانیم بهره‌مند شویم.

 

وی گفت: بازسازی رصدخانه مراغه با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام می‌شود که به رغم تهیه همه زیرساخت‌ها و هماهنگی‌های لازم از سوی این مرکز، تاکنون محوطه این اثر از سوی مسئولان میراث فرهنگی تعیین نشده است.

 

عجبشیری‌زاده افزود: در صورت اجرای این طرح، علاوه بر احیای بنای رصدخانه، مرکز تحقیقات نجوم جدیدی نیز در این محوطه ایجاد می‌شود.

 

رصدخانه مراغه، مهمترین اثر تاریخی و جهانی این شهر به شمار می رود که در نوع خود در گذشته، کامل‌ترین و مهمترین بنا در زمینه نجوم شمرده می شده و پیش از اختراع تلسکوپ در جهان و در قرن هفتم هجری ـ قمری توسط خواجه نصیرالدین طوسی پایه‌گذاری شد.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که پیش از رصدخانه کپرنیک آلمان، رصدخانه‌ای به بزرگی رصدخانه مراغه وجود نداشته و رصدخانه‌هایی در هند نیز در قرن دوازدهم میلادی بر مبنای این رصدخانه ساماندهی شده است.

 

گفتنی است، شهرستان ۲۵۰هزار نفری مراغه در ۱۴۷کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.

http://www.tabnak.ir/pages/?cid=1655

احیاى اسامى تاریخى اماکن تبریز

با تصویب قاطع ۱۱ عضو شوراى شهر تبریز، از این پس اسامى تاریخى و قدیمى اماکن و محلات تبریز که طى سال هاى گذشته تغییر یافته بودند به نام قدیمى خود بازگردانده مى شوند.
سخنگوى شوراى شهر تبریز گفت: براساس طرحى که به تصویب امضاى
۱۱ عضو شورا رسیده،از این پس اسامى محلات و اماکن و خیابان هاى قدیمى شهر تبریز که پیش از این و در سال هاى گذشته به دلایل مختلف به نامى دیگر یا معادل فارسى آن تغییر یافته اند به همان نام قدیمى خود تغییر خواهد یافت.

حبیب شیرى آذر این طرح را در راستاى حفظ و احیاى هویت تاریخى و فرهنگى شهر تبریز دانست و افزود: این طرح پس از تصویب در صحن شورا جهت اجرا و انجام بررسى ها و اقدامات کارشناسى به کمیسیون فرهنگى ارجاع شد و در آینده نزدیک مقدمات لازم براى تغییر نام اماکن تاریخى به همان نام قدیمى و گذشته فراهم خواهد شد.

 

تبلیغ دین مسیحیت در جمهوری آذربایجان

شبکه تلویزیونی «ECTV» با هدف گسترش دین مسیحیت در جمهوری آذربایجان آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، این شبکه تلویزیونی توسط ماهواره "یورو ست" برنامه‌های خود را از طریق شبکه کابلی به زبانهای آذربایجانی و ترکی برای مشترکان پخش می کند.

شبکه تبلیغی مسیحیت به صورت 24ساعته صحنه‌هایی در رابطه با روی برگرداندن شهروندان آذربایجان و ترکیه از دین اسلام و پیوستن آنها به مسیحیت نشان می‌دهد .

همچنین در برنامه‌های تولیدی این شبکه خادمان مسیحی در رابطه با ویژ‌گی‌های دین مسیحیت برای بینندگان خود توضیح می دهند و مراسم این عده که در کلیساهای آذربایجان برگزار می‌شود، به نمایش گذاشته می شود.

مهدی محمداف، معاون شورای نظارت بر فعالیت رسانه‌ها در آذربایجان گفت: این شبکه تلویزیونی از اراضی آذربایجان پخش نمی‌شود، به همین خاطر این شورا مکانیزمی برای نظارت بر آن ندارد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم اقدامات حقوقی و فنی در راستای توقف پخش برنامه‌های این شبکه تلویزیونی انجام دهیم.

محمداف تاکید کرد: این شبکه تلویزیونی در شهر باکو دفتری ندارد اما دلیل نمی شود که ما برای جلوگیری از پخش برنامه‌های آن اقدامی انجام دهیم. هر شبکه تلویزیونی حق دارد از مناطقی که طبق قانون مجاز است، تصویر برداری کند.

این در حالی است که اکثریت مردم مسلمان آذربایجان با حضور چنین رسانه‌هایی در کشورشان به شدت مخالفند و خواستار برخورد دولت با تبلیغات دین گرایانه غرب هستند.
 
 

اخراج دانشجویان محجبه از دانشگاه در آذربایجان

ده دانشجوی محجبه دانشکده تربیت معلم منطقه زاگاتالای جمهوری آذربایجان از حضور در کلاس‌های درس منع شدند.
به گزارش«جهان» وبه نقل از ایسنا ، دانشجویان محجبه این دانشگاه تنها به دلیل پوشش حجاب اسلامی اخراج شده‌اند.

اخراج دانشجویان محجبه دانشگاه تربیت معلم در حالی رخ داد که وزارت آموزش جمهوری آذربایجان اعلام کرده است: هیچ محدودیتی در استفاده از حجاب اسلامی در قوانین جمهوری آذربایجان برای حضور زنان در اجتماع وجود ندارد.

این وزارتخانه اعلام کرده است که به مساله اخراج دانشجویان محجبه رسیدگی می‌کند. زاگاتالای در 480 کیلومتری شمال غربی باکو قرار دارد.