ناعدالتی

اخیراَ در وبلاگی به ظاهر ضدپان ترکیسم و در حقیقت ضدآذربایجان مدعی شده بود که علت مهاجرت آذریها بعد از انقلاب به تهران بیشتر بعلت وعده مسکن بود. تهمتی ناروا

گویا تقدیر آذربایجان چنین است که در هر انقلابی که پیشقدم شود ضرر و زیان آنرا به تنهایی به دوش کشد. آن از انقلاب مشروطه که چنان ضرباتی خورد که اگر جایی غیر از تبریز و آذربایجان بود خرد می شد و اگر نبود غیرت مردان و صبوری زنان دیگر جانی برای برخواستن نبود.

آری تبریز، شهری که در آن زمان همطراز پاریس و لندن محسوب می شد رو به ویرانی نهاد. و بیشتر مکانهای تاریخیش را جهت زدودن یاد مشروطیت خراب کردند.

ولی تبریز و آذربایجان دوباره سربرافراشت و قدعلم کرد و با سخت کوشی تا پایان حکومت پهلوی اگر استان اول کشور نبود بعد از تهران دومین کشور بود. از قبولی در کنکور گرفته تا صنعت و... .

ولی باز قرار شد تبریز و آذربایجان به پاس انقلاب اسلامی مشقات آنرا بدوش کشد.

و این چنین بود که کارخانه هایی که حتی محل و نقشه آن جهت ساخت آماده بود متوقف و به استانهای دیگر منتقل شد و اگر نبود چند مدیر دلسوز این چند کارخانه نیز رفتنی بودند.

تبریزی که در مسیر راه ترانزیتی کشور به اروپا بود به همان جاده های تاریخی اکتفا شد ولی استان محصور در کویر بیش از 20 درصد اتوبانهای کشور را بخود اختصاص داد. استانی که تا چندی پیش اگر نامش را می شنیدی(1) فقط به ذهنت قاچاق و تریاک خطور می کرد در بسیاری از زمینه ها جلو افتاده و مجوز کارخانه خودروسازی گرفت و تبریز و آذربایجان با تولید بیش از 80 درصد قطعات خودرو کشور از گرفتن مجوز حتی برای سرمایه گذاران خارجی نیز بی نصیب مانده و مخالفت می شود.(2)

تبریزی که دومین شهر آلوده کشور خطاب می شد و حتی روزنامه ها خصوصا در فصولی که مسافرتها بیشتر می شود بدان می پرداختند، ولی بعد از اعلام دریافت وام 20میلیون دلاری جهت کاهش آلودگی شهرها، به یکباره تبریز فراموش و اصفهان شهر دوم معرفی می شود و ریالی به تبریز اختصاص نمی یابد.

 با اینکه حرفهای ناگفته زیاد است ولی سخن به درازا کشید و مخلص کلام اینکه مهاجرت آذریها به تهران و یا شهرهای دیگر نه برای بدست آوردن امکانات بیشتر بلکه به خاطر نبود امکانات حداقل در شهر خود و حتی کار می باشد که مجبور به جلای وطن می شود و اگر نبود مدیران ناشاسیت در استان و کارشکنیهای بقیه، وطن از هر زیباتر است.

 

(1)   پیشرفت تمامی استانها آرزوی ماست و اگر توسعه و پیشرفت مختص یک استان شود همان می شود که در تهران بوقوع می پیوندد و باید همراه عدالت باشد نه بخاطر اینکه رئیس جمهور از استان خاصی است موجب توسعه شود.

(2)     اخیراً با آمدن شعبه ای از ایران خودرو به تبریز موافقت صورت گرفته است ... .  

شمس در تبریز

 

به تازگی سخنگوی شورای شهر تبریز از پیدا کردن محل دفن شمس تبریز در محله گجیل خبر داد و اعلام کرد بزودی مستندات خود را جهت اثبات این مدعا ارائه خواهند کرد. و کار ساخت مقبره نیز به زودی شروع خواهد شد.

و این خبر مخالفانی نیز دربر داشته که منتظر ارائه مستندات آن می باشند.

ضمنا سال قبل که سال جهانی مولانا بود شهر خوی بعنوان مدفن شمس اعلام شد. و حتی مراسمی نیز در آن گرفته شد.